sunnuntai 8. heinäkuuta 2018

Juoksua Sunny Beachilla Bulgariassa

Ehkäpä monellekaan Bulgarian Sunny Beachille matkaavalle ei ensimmäisenä tule juoksulenkkien tekeminen mieleen. Itselläni ei tässä elämäntilanteessa ole mahdollisuutta lähteä erillisille treenilomille, vaan lomamatkat on tehty yhdessä perheen kanssa. Tänä vuonna olimme matkan varaamisen kanssa todella myöhään liikkeellä, joten meidän budjetillemme mahdollisia lomakohteita oli enää vähän jäljellä. Toisaalta olemme kolunneet pakettimatkoilla Euroopan rantalomakohteita 12 reissun verran, joten aika monta paikkaa on jo nähtykin. Siispä kohteeksemme valikoitui Bulgaria ja Sunny Beach. Koska kesän pääkisa Joroisilla lähestyy, minun ei ollut vara maata koko viikkoa pelkästään uima-altaalla tai meren rannalla. Oli pakko vähän tehdä jotain treeniin viittaavaakin. Sen vuoksi pakkasin matkaani myös juoksuvarusteet. Päätin ottaa loman juoksuviikkona. Jos ei muuta, niin ainakin tottuisin juoksemaan helteisessä säässä.

Olimme perillä Sunny Beachilla torstain ja perjantain välisenä yönä heti puolen yön jälkeen juhannuksen jälkeisellä viikolla. Saavuttuamme perille hotelliin, menimme suoraan iltapesujen jälkeen nukkumaan. Ensimmäinen päivä meni uima-altaisiin, lähirantaan ja rantakatuun tutustuessa. Ennen illallista päätin kuitenkin käydä ensimmäisellä juoksulenkilläni. Tutkin vähän google mapsin avulla, minne päin minun kannattaisi suunnata. Päätin juosta Nessebariin. Kartan mukaan sinne oli matkaa vajaat 5 kilometriä. Ensimmäisellä lenkilläni juoksin uuteen Nessebariin asti, mutta en vanhaan kaupunkiin saakka. Lenkin mitta jäi seitsemään kilometriin, mutta se oli oikein sopivasti rankan matkapäivän jälkeen. Olinhan ennen lentoa ollut ihan normaalin työpäivän jo töissäkin. Reitti Nessebariin oli juoksemiseen oikein hyvä. Pääasiassa kevyen liikenteen väylää. Ilta-aikaan väylällä oli paljon ihmisiä liikkeellä. Aamuisin oli juoksemisen kannalta helpompaa, kun muita liikkujia oli vähemmän.

Myöhemmin viikolla juoksin myös edestakaisin rantakadulla, joskin ilta-aikaan väkeä oli niin paljon, että välillä oli vaidettava kävelyksi. Juoksin myös Nessebarin vanhaan kaupunkiin johtavalle sillalle saakka parina päivänä. Sinne oli näin upea reitti Nessebarin uudemman osan reunaa pitkin:

Nessebarin vanhaan kaupunkiin vievän sillan juurelle oli hotelliltamme n. 4.3 kilometriä. Kun siellä kävi kääntymässä, sai minun hellesään vauhdillani melkein tunnin lenkin.

Lenkeillä tuli tietysti otettua myös pakolliset lenkkiselfiet.

...ja lenkin jälkeen "mulla on kuuma" -selfie.

Juokseminen oli siis yllättävän hyvinkin mahdollista Sunny Beachilla. Loppujen lopuksi juoksin 7 päivän loman aikana 6 lenkkiä, joista yksi oli vain parikymmentäminuuttinen "lyhytkin on parempi kuin ei mitään" -lenkki ja muut 45-60 minuuttisia. Olin oikein tyytyväinen, ettei loma mennyt treenien suhteenkaan ihan ohitse.

Muuten Sunny Beach ei rantalomakohteena noussut omille top-listoilleni. Omaan makuumme kohde oli liian turistirysä, eikä siellä ollut oikein mitään nähtävää. Joskin kaikenlaista aktiviteettia oli turisteille alueella järjestetty tivoleista vesiaktiviteetteihin ja trampoliineihin asti. Silti kaipaan lomalta myös jotain vähän muutakin kuin pelkkiä hotelleja vieri vieressä. Mutta loma on loma! Monta mukavaa hetkeä kohteessa silti vietimme.

Burgasissa kävimme bussilla Sunny Beachilta pari kertaa. Kaupunki oli ihan viehättävä ja edullinen. Söimme toisella kertaa illallisen Burgasissa mielestämme ihan laadukkaassa ravintolassa. Hintaa koko perheen illalliselle tuli 66 levaa (noin 40 euroa) viineineen ja muine ruokajuomineen.

Kun viikon loman jälkeen saavuimme kotiin seuraavana aamuna oli ihana keittää supisuomalaista kaurapuuroa! Ja maistupa hyvältä!

Kaikenkaikkiaan reissu oli ihan onnistunut ja etenkin juoksulenkkeihin olen tyytyväinen. Tänään viikon pitkällä juoksulenkillä juoksu kulki todella kevyesti, liekö syynä viikon juoksupainotteisuus. Kulkisipa kehden viikon päästä Joroisilla juoksu yhtä hyvin!

1. Olen myös miettinyt samaa kohdetta budjettilomakohteeksi. On kiva kuulla arvioita. Näyttää siltä, että meillä on aikalailla samanlaiset kriteerit lomalle.

Mukavasti jaksoit hikoilla lenkkarit jalassa. Lenkkimaiseman vaihto tekee hyvää!

1. Sunny Beach on ihan kiva kohde, kun pitää tuon "ei oikein mitään nähtävää" turismin ulkopuolelta jo etukäteen mielessä, ettei lähde väärin odotuksin reissuun. Ranta on hienohiekkainen ja pitkälti matala ja lämpöä riittää. Ja edullinenkin on. Ne ehdottomia plussia. Ja juokseminen, se onnistui ihan kivasti. Maisemien vaihto teki todellakin hyvää!